Nulltoleranse
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkende oppførsel som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det er din egen opplevelse av hvordan du har det på skolen som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt.
Slik går du frem
Du har rett til å ha det bra, og de voksne rundt deg skal hjelpe deg hvis du ikke har det trygt og godt på skolen, i leksehjelp- eller skolefritidsordningen. Dette kan du eller dine foreldrene/foresatte gjøre:
Snakk med skolen først. Si ifra til en voksen på skolen, for eksempel rektor eller kontaktlærer, om hvordan du har det.
Skolen skal lage en plan for hvordan de voksne på skolen skal hjelpe deg. Du har rett til å se planen og til å si hva du mener om den.
Hvis det ikke blir bedre – si ifra til oss. Hvis du etter en uke fortsatt opplever at skolen ikke tar tak i saken din, kan du melde fra til Statsforvalteren.
Elever og foreldre kan bruke dette skjemaet til å melde fra om mobbing eller dårlig skolemiljø. Har du eID slik at du kan logge inn med ID-porten, velger du skjemaet med innlogging. Hvis du ikke kan logge inn med ID-porten, bruker du skjemaet uten innlogging.
Ofte stilte spørsmål
- Vi ringer deg så snart vi kan, og du får forklare hvordan du har det.
- Du kan selv velge om du vil snakke med oss – det er helt opp til deg.
- Etter at vi har snakket med deg, tar vi kontakt med skolen.
Skolen har én uke på seg til å trygge eleven og foreldrene på at de vil gjøre noe med situasjonen. I de fleste tilfeller finner skolen gode løsninger sammen med elevene og foreldrene. Hvis det ikke blir bedre, eller tiltakene ikke er gode nok, kan Statsforvalteren starte en sak.
- Vi ber skolen dokumentere hva de har gjort for å hjelpe deg.
- Foreldrene dine får også vite hva skolen har svart, og kan si sin mening.
Vi ber skolen om informasjon om hva de har gjort for å hjelpe deg.
- Foreldrene dine får også vite hva skolen har svart, og kan si sin mening.
- Vi skriver et brev til skolen der vi vurderer om skolen har gjort det loven sier den skal gjøre i arbeidet for at du skal ha det trygt og godt på skolen. Dette kalles et vedtak.
- Hvis skolen ikke har gjort nok, kan vi bestemme at skolen må gjøre mer for at du skal få det trygt og godt.
Hvis du eller dine foresatte er uenige i det som Statsforvalteren har bestemt, kan dere klage på vedtaket vårt. Vi vurderer saken på nytt, og sender den videre til Utdanningsdirektoratet om vi ikke blir enige. Da gjør Utdanningsdirektoratet en ny vurdering.
////Lenke til klageveileder
Kunstig intelligens (KI) kan være et godt hjelpemiddel når du skal skrive en klage, men vær klar over at KI‑verktøy kan gjøre feil. Noen av klagene vi får inn, er så generelle at vi har problemer med å forstå hva brukeren faktisk klager på.
Dersom du bruker KI‑verktøy til å skrive klagen, anbefaler vi at du ber om en kort klage som tydelig forklarer hvorfor du er misfornøyd med et vedtak eller en tjeneste. Husk å sjekke innholdet i klagen før du sender den inn.
Det fysiske skolemiljøet
Det fysiske miljøet i barnehager, skoler og skolefritidsordninger er regulert i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger (2023). Tidligere var dette samlet i en egen forskrift, men reglene er nå knyttet til folkehelseloven.
Formålet med forskriften er å bidra til at miljøet fremmer barns og elevers helse, trivsel, lek og læring, og at sykdom, skade og alvorlige hendelser forebygges.
Barn, elever og foreldre skal få informasjon om:
- hvilke krav forskriften stiller til det fysiske miljøet
- hvem de kan ta kontakt med dersom de mener kravene ikke blir oppfylt
Dersom barn, elever eller foreldre mener at kravene i forskriften ikke er fulgt, kan de:
- Ta kontakt med skolen eller barnehagen først
- Dersom forholdene ikke blir fulgt opp innen rimelig tid, kan de kontakte kommunen som tilsynsmyndighet
Kommunen skal da vurdere om det er grunnlag for å følge opp saken gjennom tilsyn. Foreldre og elever kan også be kommunen om å gi pålegg etter folkehelseloven, for eksempel om retting av forhold eller stansing av virksomhet.
Foreldre og elever kan klage dersom kommunen:
- ikke følger opp saken som tilsynsmyndighet
- avslår å gi pålegg etter folkehelseloven
Dersom kommunen opprettholder sin avgjørelse, blir saken sendt til statsforvalteren, som er klageinstans og behandler saken endelig.
Nettstedet ung.no har en egen temaside om mobbing. Her finner du også mer innhold om skolehverdagen. Ung.no er det offentliges informasjonskanal for ungdom.
Utdanningsdirektoratet har også informasjon på sine nettsider.