Statsborgerseremonier

Oppdatert 23. juni 2025 kl. 13:49

Har du blitt norsk statsborger? Gratulerer! Statsforvalteren inviterer alle nye statsborgere som har fylt 12 år til en seremoni for å markere at du har blitt norsk statsborger.

Festdag med løfte om troskap

Seremonien er en festdag med taler og musikkinnslag. Under seremonien avgir alle nye statsborgere et felles troskapsløfte til Norge.

Invitasjon og påmelding

Du får en invitasjon med mer informasjon om tid, sted og hvordan du melder deg på. Uansett om du deltar på seremonien eller ikke, er du allerede norsk statsborger.

Seremoniene i Agder holdes vanligvis på høsten hvert år hvor statsforvalteren og ordførere gratulerer og ønsker nye borgere velkommen. Det er en markering med taler, utdeling av gavebøker, servering av kake og musikalsk innslag.

Invitasjonen sendes alle nye statsborgere over 12 år som er bosatt i Agder. De inviterte kan vanligvis ta med seg inntil to gjester.